god søvn

8 fordele ved en god nats søvn

Alle ved, at søvn er vigtigt for, at vi kan have det godt og fungere som mennesker. Men præcis hvor vigtig søvn er, er de færreste ikke klar over. I dette blogindlæg tænkte vi derfor at gøre dig opmærksom på 8 fordele, som en god nats søvn fører til. 

1. Du træffer klogere beslutninger 

Til at starte med, er koncentration og god søvn fuldstændig afhængige af hinanden. For at kunne tænke klart og træffe de rigtige beslutninger kræver det, at du føler dig opmærksom. Og da god søvn også vil give sig bedre humør, vil du også have lettere ved at tackle modgang. Kort sagt – god søvn kan hjælpe dig med alt fra at blive mere produktiv til at blive lettere at arbejde med. Gode kvaliteter at have, ikke mindst i arbejdssammenhæng. 

2. Du bliver en bedre bilist 

En god nats søvn er ikke mindst vigtig, når det kommer til trafiksikkerhed. Adskillige bilulykker kunne have været undgået, hvis bilisten havde fået sin 7-8 timers natlige ration af søvn. En person, der har sovet dårligt, får automatisk en dårligere reaktion evne og overser dermed ting, som en udhvilet bilist ikke ville have overset. Derfor råder Trafikstyrelsen dig til at parkere bilen og hvile et stykke tid, hvis du føler dig træt, når du er ude og køre. Dette er også en praksis for professionelle chaufører, der arbejder indenfor transport og kollektiv trafik. 

3. Du får lettere ved at lære nye ting

At se forbindelser, skabe forbindelser og huske ting er tre afgørende ting, når vi skal lære noget nyt. Når det kommer til at erhverve ny viden, skal vi ikke kun være i stand til at fokusere i lang tid, men også have mulighed for at behandle alle de nye oplysninger, vi har fyldt vores hoveder med. Dette sker hovedsageligt om natten, når du sover. Hvis du forsømmer at sove ordentligt efter en studiedag, kan du forvente at huske mindre af det, du lige har læst. 

4. Du mindsker risikoen for at udvikle Alzheimers

Som vi nævnte i afsnittet om læring, er søvn direkte forbundet med vores evne til at huske. Mennesker, der lider af alvorlige søvnforstyrrelser i lang tid, har derfor større risiko for at udvikle Alzheimers. Mange mennesker har en forestilling om Alzheimers som en sygdom, der kun rammer ældre, men sagen er, at den også kan ramme relativt unge. Gennem gode soverutiner mindsker du risikoen for selv at blive påvirket – både nu og i fremtiden. 

5. Dit immunforsvar bliver stærkere

God søvn mindsker ikke kun risikoen for Alzheimers. Det beskytter dig også mod en lang række andre sygdomme. Hvis du sover godt, styrker du også dit immunforsvar, hvilket gør det sværere for dig at blive smittet med sygdomme som forkølelse, influenza og mere. Udover rent fysiske lidelser hjælper søvn også med øget velvære og reduceret risiko for psykiske sygdomme som depression og angst. 

6. Du mindsker risikoen for overvægt

At søvn har en indvirkning på, hvordan du har det fysisk og psykisk, er næppe nyheder. Men vidste du, at din krops appetithormoner forstyrres i perioder med dårligere søvn? Forstyrrede spisevaner resulterer i en øget trang til slik, hvilket igen ofte fører til fedme. Hvis du forsøger at tabe dig, kan det første skridt være at ændre dine sovevaner, så du får dine anbefalede 7-8 timer pr. nat. 

7. Du får øget sexlyst

At have sex er normalt et varmt tip, hvis du har svært ved at falde i søvn. Men hvis du lider af søvnproblemer kan dette medføre, at du har mindre lyst. Ligesom med appetit påvirker dårlig søvn kroppens hormoner, og kønshormoner er ingen undtagelse. En god nats søvn vil ikke kun øge dit ønske om at have sex, undersøgelser viser også, at mennesker, der sover godt, også nyder sex mere end mennesker, der sover dårligt. 

8. Du øger dine chancer for at blive gravid

Der findes en række faktorer, der kan påvirke dine chancer for at blive gravid. Dette kan eksempelvis være kost, stress, depression og fedme. En anden faktor er søvn. Gennem regelmæssige søvnrutiner øger du dine chancer for at få børn. Dette råd gælder også for mænd. Ifølge en undersøgelse fra Aarhus Universitet fører tidlig sengetid og 8 timers søvn normalt til bedre kvalitet og øget sædproduktion. Hvis du og din partner vil starte en familie, gør du dit bedste for at være til tiden! 

Få bedre søvn med en tyngdedyne fra NAP Lab

Du har alt at vinde ved at sove længere og mere regelmæssigt. Nogle gange kan det dog være lettere sagt end gjort ændre sine sovevaner. For mange mennesker, der lider af søvnproblemer, kan det være nok at skifte til en tyngdedyne. NAP Lab har dyner i vægte fra 5 kg til 11 kg, samt behagelige tyngdetæpper i et stilfuldt design. Her kan du læse mere om fordelene ved at sove med en tyngdedyne. 

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.