Søvnmangel kan resultere i forhøjet blodtryk, diabetes og hjerteanfald — gør noget ved det i dag

Søvnmangel og dårlig søvn generelt er forbundet med en lang række helbredsmæssige konsekvenser. Der er derfor rigelig grund til at tage sin søvn seriøst — men gør vi det?

Blandt unge er tallet for ugentlige oplevelser med søvnproblemer helt oppe på 28% for piger og 21% for drenge. Det viser en rapport fra SDU.

Omkring 10% af voksne danskere anvender ofte sovemedicin for at falde i søvn, viser tal fra Rigshospitalet.

Netop derfor skal vi tage problemet meget alvorligt. Vi gennemgår her, hvad søvnmangel er, og hvordan du selv kan imødekomme problemet.

Hvad er søvnmangel?

Søvnmangel er defineret af Rigshospitalet som:

  • Forbigående problemer med søvn af dages varighed
  • Korterevarende søvn af få ugers varighed
  • Kronisk søvnmangel der varer flere måneder og endda år

Når man undersøger søvnmangel og dets konsekvenser, vil man støde på lidt forskellige betegnelser for samme fænomen. Man kalder således også søvnmangel for:

  • Søvnbesvær
  • Søvnproblemer
  • Insomni
  • Søvnløshed

Hvad er de fysiske symptomer på søvnmangel og søvnløshed?

Der er mange forskellige symptomer på søvnmangel, og det vil yderligere variere fra person til person. 

De mest typiske symptomer er dog:

  • Svært ved at falde i søvn
  • Ufuldstændig søvn
  • Tidlig opvågning
  • Træthed som følge af for lidt søvn
  • Koncentrations- og hukommelsesbesvær
  • Trist til mode, depression og stress
  • Øm i musklerne
  • Ondt i hovedet

Oplever du nogle af disse symptomer i sammenhæng med dårlige søvnoplevelser, tyder det på søvnmangel.

Hvilke bivirkninger og konsekvenser forårsager søvnmangel?

Hvis du mistænker at lide af søvnbesvær, er det vigtigt, at du reagerer på dette. Der er nemlig ødelæggende konsekvenser forbundet med regelmæssig søvnmangel. 

Nogle af de mere seriøse problemer inkluderer blandt andet højt blodtryk, hjerteanfald, blodpropper og hjerneblødninger. Hertil kan søvnmangel også resultere i stress, overvægt, depression, svækket immunforsvar og formindsket sexlyst. 

Derfor gør du klogt i at lytte til din krop og sætte aktivt ind over for søvnmangel.

Hvad hjælper mod søvnmangel?

Leder du efter værktøjer til at bekæmpe din egen søvnmangel? 

Så er der heldigvis rigtig mange muligheder på markedet. Der er mange produkter samt vejledninger til adfærdsændringer, som kan hjælpe dig godt på vej mod en sund nats søvn.

Du kan med fordel læse vores store blogindlæg om, hvordan man falder i søvn.

Køb en tyngdedyne for at falde bedre i søvn

Et af de mest effektive værktøjer mod søvnløshed er en meget simpel opfindelse: nemlig tyngdedynen.

Tyngdedynen er specifikt udviklet til at skabe bedre søvnoplevelser. Den ekstra vægt fra dynen omslutter sig omkring dig, og giver dig en varm fornemmelse af tryghed — præcis samme følelse man får fra et kram.

Der er flere videnskabelige studier, der understøtter tyngdedynen effekt på menneskers søvn. Det kan du læse meget mere om inde på vores produktside for tyngdedyner.

Køb en tyngdedyne

Eller læse indlægget om at falde hurtigere i søvn 

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.