Hvordan falder man i søvn? 5 konkrete tips til at falde i søvn

En god nats søvn gør underværker. Dog kan det ofte være udfordrende for os at falde i søvn, da vores moderne soveritualer ikke ligefrem understøtter en glidende overgang fra vågen til sovende tilstand.

Vi sidder med vores skærme, der skinner os i øjnene med blåt lys, som snyder vores hjerner til at tro, at det er højlys dag.

En anden faktor er vores daglige indtag af koffein, der på ingen måde understøtter den gode og lange søvn. Også vores indtag af sukkerholdige fødevarer er ikke ligefrem det bedste, hvad angår god søvn.

Og der er mange, mange flere grunde til, at vi har svært ved at sove. Så hvis du er kommet her for at finde ud, hvad dårlig søvn skyldes, og hvad du selv kan gøre for at forbedre situationen, er du kommet til det rette sted.

I dette blogindlæg gennemgår vi nemlig 5 konkrete tips til, hvordan man falder i søvn:

  1. Undgå at tage en lur i løbet af dagen
  2. Tyngdetæpper og -dyner
  3. Lyt til afslappende musik
  4. Sluk skærmen
  5. Åndedrætskontrol: Prøv 4-7-8 metoden

Undgå at tage en lur i løbet af dagen

Hvordan falder man i søvn? Det spørgsmål har du sikkert stillet dig selv af flere omgange.

Og hvis du har problemer med at falde i søvn om natten, vil du som regel opleve træthed i løbet af dagen. Det resulterer så yderligere i, at du oftest tager dig en lur i løbet af dagen. 

Men det er dog kontraproduktivt for din overordnede søvncyklus. Hvis du tager en lur af 2 timers varighed eller længere sent på dagen (i tidsrummet 18:00-21:00), vil det resultere i dårlig søvnkvalitet og søvnbesvær. 

Det viser et videnskabeligt studie udgivet i tidsskriftet Journal of American College Health.

På mange måder er det også intuitivt indlysende, at en lur kan have negative effekter på ens søvn. Dog er der stadig tvivl om, hvor stor betydning det faktisk har — og det vil også altid variere fra person til person. 

Hvis du selv tager en lur i ny og næ, og kæmper med søvnproblemer, kan du teste dig selv og helt undlade din lur, eller skære varigheden ned til 30 minutter. Så kan du se, hvor stor forskel det gør på din nattesøvn.

Tyngdetæpper og -dyner

Hvis du ikke kan falde i søvn, kan du også prøve at opnå en bedre søvnoplevelse ved at skifte din dyne ud med en tyngdedyne. 

En tyngdedyne er specialdesignet til at omslutte din krop. På den måde føles det som et varmt kram, når du lægger dig under dynen.

For personer med søvnproblemer og søvnbesvær er tyngdetæpper en meget effektiv løsning, viser et videnskabeligt studie udgivet i tidsskriftet Journal of Clinical Sleep Medicine.

Køb en tyngdedyne og fald i søvn trygt og sikkert.

Du kan eventuelt også putte super blødt bambus sengetøj på din tyngdedyne.

Lyt til afslappende musik

En anden løsning på dine søvnproblemer kan også være at sætte noget afslappende musik på, mens du prøver at falde i søvn. 

Faktisk kan afslappende musik forbedre søvnen for kroniske søvnforstyrrelser, såsom insomni. Det viser et videnskabeligt studie udgivet i tidsskriftet International Journal of Nursing Studies.

Sluk skærmen 

Skærme er notoriske for at være dårlige for søvnen. Det er alt fra:

  • At se TV
  • Spille videospil
  • Kigge på telefonen

De elektroniske skærme udsender nemlig et såkaldt blåt lys, hvilket undertrykker den menneskelige krops naturlige produktion af søvnhormonet melatonin — med andre ord bliver det sværere at falde i søvn uden melatonin. Det viser flere videnskabelige søvnstudier.

Derfor kan du med fordel slukke for skærmene efter dagligdagens strabadser. Du kan også overveje at skrue ned for det blå lys og skrue op for det røde lys i den skærm. 
Det kan du med “night mode” funktionen på din telefon, eller ved at downloade et program såsom f.lux til din computer.

Du kan også med fordel tage på en forlænget digital detox weekend, hvor telefonen og andre elektroniske apparater bliver lagt på hylden for en stund.

Åndedrætskontrol: Prøv 4-7-8 metoden

4-7-8 metoden er en vejrtrækningsøvelse baseret på en ældgammel yoga-teknik kaldet “pranayama” (der betyder åndedrætskontrol).

Sådan gør du:

  1. Placér din tunge bag dine øvre fortænder
  2. Pust al din luft ud gennem munden
  3. Luk din mund og træk vejret gennem din næse, mens du tæller til 4
  4. Hold vejret og tæl til 7
  5. Åben din mund og pust ud, mens du tæller til 8
  6. Gentag processen mindst 3 gange

Denne teknik bør gerne hjælpe din krop med at slappe af, så du hurtigere kan falde i søvn.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.