Melatonin: Sådan sover man bedre

Melatonin: Sådan sover man bedre

Alle har hørt om søvnhormonet, men ikke mange ved hvordan, hvornår og hvorfor det bliver produceret. I denne artikel finder du alt, hvad du har brug for at vide om melatonin.

Hvad er melatonin, og hvorfor er det nøglen til kvalitetssøvn?

I den søvn-vågne cyklus produceres det naturlige søvnhormon, melatonin, af pinealkirtlen i hjernen og frigives i blodbanen. Produktion af melatonin kræver mørke: Kroppen begynder at arbejde på dette hormon to timer før du går i seng.

Hvis du regelmæssigt går i seng kl. 23 vil det sige kl. 21. Eller kl. 22 hvis du går i seng ved midnat. Den mest aktive tid for melatonin er fra kl. 2 til kl. 4 om morgenen. Derfor er vi nødt til at sove på dette tidspunkt.

Melatonin: Hvem er kontraindiceret

Dem der oplever konstant mangel på søvn og stress, anbefales ofte af lægerne at tage små doser af melatonin, der findes som tabletter. Men du bør aldrig tage dem uden at have talt med en specialist først: Du kan opleve bivirkninger, for eksempel søvnighed i dagtimerne, hovedpine og let svimmelhed.

Melatonin bliver fejlagtigt af mange anset for at være sovepiller, men det er ikke korrekt. En af melatonins opgaver i kroppen er at regulere døgnrytmen. Det fungerer også som en regulator af det hormonelle og immunforsvaret, samtidig med at det har en antiinflammatorisk effekt. Derudover er melatonin en antioxidant, et af ungdommens hormoner.

Betyder det, at vi alle skal gå på apoteket og udvælge vores melatonin? Bestemt ikke. Der er nuancer i at tage dette tilskud, så det bør kun udvælges af en specialist. Men vi kan påvirke vores syntese og på den måde kompetent opbygge vores egen daglige rutine.

Hvordan man kan forbedre søvn?

Tyngdetæpper er en effektiv og sikker behandling af søvnløshed hos patienter med svær depressiv lidelse, bipolar lidelse, generaliseret angst, eller opmærksomhedsforstyrrelse med hyperaktivitetsforstyrrelse.

Tyngdetæpper hjælper mod stress og søvnproblemer, såvel som angst, ADHD og panikanfald. Det fungerer ved at lægge pres på led, muskler og sener, hvilket har en afslappende effekt på kroppen. Udskillelsen af serotonin og melatonin stiger også, når du sover under et tyngdetæppe. Serotonin, almindeligvis kendt som “lykke hormon”, har en positiv effekt på humøret, mens melatonin får dig til at sove eller slappe af hurtigere og dybere

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.