Hvorfor taler man i søvne

Hvorfor taler man i søvne?

Omkring 1% af alle voksne taler ind i mellem i søvne. Som regel er det temmelig usammenhængende, og de fleste har glemt, hvad de præcist har sagt, når de vågner. Ifølge forskerne er det ikke en sygdom at tale i søvn, men det kan godt indikere nogle fysiologiske problemer.

Tale i søve: Betydning

Der findes to situationer, hvor mennesker begynder at tale i søvne. Den første er i barndommen. Normalt begynder børn at tale i søvne efter voldsomme oplevelser eller levende episoder i livet, for eksempel det første besøg i børnehaven eller kontakt med dyr i zoologisk have. I disse tilfælde signalerer det ikke nogen mental eller fysisk svækkelse. Det er ikke en sygdom, men en funktion. På et socialt plan kan det på en eller anden måde måske blande sig, men heller ikke andet.

Det er ofte nedarvet, hvis en af barnets forældre også talte i søvne i barndommen. Det hænder, at vanen ikke forsvinder med alderen. Det kan observeres hos 1-2% af mennesker, der begyndte at tale i søvne i en tidlig alder. Ud over at det kan medføre ubehag for andre, så udgør dette ikke et problem.

Det kan indikere større risiko for at udvikle demens, hvis man taler i søvn

Men hvis mennesker pludselig begyner at tale i søvne, når de er voksne, selvom de ikke gjorde det i barndommen, så er det alarmerende. Det er et ret tydeligt tegn på begyndende degenerative hjerneforandringer. Det kan indikere cerebrovaskulær insufficiens, åreforkalkning af hjernekarrene samt udvikling af demens, Alzheimers sygdom eller endda en tumor. Somnologer siger, at i sådan en situation skal man konsultere en læge og få foretaget en undersøgelse.

Kan du holde op med at tale i søvne

Det vil nok ikke imponere dig, men det råd, som lægerne oftest giver, er at undgå stress og få nok søvn. Hvis drømmesamtaler generer din partner eller værelseskammerat, så er ørepropper en god gaveide.

Hvis du virkelig ønsker at finde årsagen til dine natlige monologer, skal du aftale en mini-undersøgelse. Skriv en søvndagbog i to uger, noter hvornår du går i seng og vågner op, hvilken slags drømme du har, dit medicinforbrug, hvilken mad og drikke du indtager. Vær særlig opmærksom på koffeinholdige drikkevarer, te, cola og alkohol.

En fitness tracker kan hjælpe med opgaven: Den registrerer både varighed og søvndybde. Hvis du er nysgerrig, kan du installere en app på din smartphone, der optager natlige samtaler uden at medtage de tidspunkter, hvor der er stilhed. Alle disse oplysninger kan vises til søvnlæge.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.