Sådan får du dit barn til at sove

Sådan får du dit barn til at sove

De fleste forældre har erfaret, at børn har svært ved at sove. Timerne går og til sidst er mor og far så trætte, at de sover før barnet er faldet i søvn. I de fleste tilfælde handler det om søvnfaser, som er en naturlig del af barnets udvikling. Dog oplever mange, at barnets søvnvaner bliver et problem, som påvirker alt i hverdagen. I det har blogindlæg vil vi derfor komme med tips til, hvad du kan gøre, for at få dit barn til at falde lettere i søvn.

Forberedelser til at få barnet til at sove

Slap af og nyd rolige aktiviteter. At gå direkte fra støj og leg til at forsøge og sove, er noget meget få kan gøre (dette gælder også for voksne). For de fleste børn er det også vigtigt med klare rutiner, når det kommer til sengetid. Det kunne eksempelvis handle om at tage nattøj på, børste tænder, sige godnat til alle i familien og derefter læse en bog eller lytte til at eventyr. Her er det vigtigt, at du som forældre ikke har travlt. Lad barnet tage sin tid til at slappe af og falde til ro. Børn mærker nemt, hvis mor eller far er stressede, og stress har som bekendt evnen til at smitte af. 

Sørg for at rummet er mørkt, køligt og stille (eller ikke for stille)

Børn er præcis ligesom voksne, når det kommer til søvn. De vil ikke være for varme, når de sover, og børn har en tendens til at blive meget varme. Derudover vil mange børn gerne have det helt kulsort, når de skal sove. Børn generelt, og små børn i særdeleshed, er eksperter i at tolke det mindste strejf af lys som et tegn på, at det er morgen og tid til at stå op. Derfor gør du dig klogt i at investere i mørklægningsgardiner, især under den lysere del af året. 

Børn har også en ekstrem følsom hørelse. Lydmæssigt er det dog individuelt fra barn til barn, hvad de foretrækker. Visse børn vil eksempelvis gerne have at det skal være meget stille, når de skal sove. Andre kan ikke falde i søvn uden at høre deres forældre i rummet ved siden af, eller lytte til såkaldt hvid støj (white noise). 

Hvad gør jeg, hvis barnet stadig har svært ved at falde i søvn?

Nogle børn har meget energi tilbage, selvom det er længe efter sengetid. Dette kan blandt andet handle om, at barnet er overtræt, og det indebærer både skrig, gråd og vilde protester.

I disse tilfælde er der ikke meget du kan gøre end at vente på, at barnet falder til ro af sig selv. Det kan også handle om, at barnet har et stort behov for fysisk nærhed og at falde til ro. Hvis du ikke vil eller ikke kan ligge ved siden af barnet indtil barnet falder i søvn, kan et såkaldt vægttæppe til børn være et godt alternativ. 

Vægttæppe – Den bedste søvn assistent til børn

Vægttæpper og tyngdedyner har længe været anvendt som et søvn hjælpemiddel til børn, der har svært ved at falde i søvn. Tæpper og dyner med ekstra vægt har vist sig at være meget effektive, når det kommer til at mindske uro og forbedre søvn, både hos børn og voksne. 

Et vægttæppe eller en tyngdedyne fungerer som om, at det giver en hyggelig og sikker følelse af at blive omfavnet. I modsætningen til at have mange tæpper på sig er et vægttæppe køligt og behageligt hele natten. NAP Labs Sleepy Sheepy tyngdetæppe til børn er specielt udviklet til børn og er et tøjdyr samt sutteklud i ét. 

Sleepy Sheepy fungerer også fantastisk til at have i skødet under skolearbejde eller når du er på ferie (f.eks. I bilen eller i toget). 
Når barnet bliver ældre kan barnet skifte over til en rigtig tyngdedyne, hvis barnet stadig har brug for ekstra vægt. Vores tyngdedyne fås i vægte fra 5 kg op til 11 kg. Kontakt altid en læge angående tyngdedyner til børn.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.