Tyngdedyne som hjælp mod vinterdepression

Tyngdedyne som hjælp mod vinterdepression

Vinterdepression er ikke en myte. Forskere har endda et navn for det: Winter Blues. For mange af os er vinterdepression virkelig en styrkeprøve. I månedsvis kan vi være hjemsøgt af apati, konstant træthed, dårligt humør, modvilje mod at lave noget som helst, og en tendens til at udskyde tingene til senere. Nogle oplever endda nedsat selvværd eller øget appetit. Hvis du er en af dem, der tæller ned dagene til foråret, så bør du overveje en tyngdedyne eller et tyngdetæppe som en naturlig humør-booster til at få dig igennem vinteren. Hvordan kan et tyngdetæppe forbedre humøret, og hvilke andre redskaber findes der, som kan hjælpe? Læs mere nedenfor.

Vinterdepression: Hvorfor opstår den

Det sker ofte, at de første tegn på vinterdepression viser sig i starten af december. Men allerede i midten af efteråret, med kortere dage og mindre dagslys begynder den at kunne mærkes. Det er netop manglen på dagslys, der er den største årsag til vinterdepressionen. Når det bliver mørkere langt tidligere, falder produktionen af serotonin i kroppen, og frigivelsen af melatonin, som produceres i mørket, stiger.

Vinterdepression: Sådan klarer du den

Brug mere tid udenfor. Selv hvis vejrudsigten siger overskyet så bliver du mere eksponereret for lys udendørs end indendørs, også hvis solen ikke er fremme.

Lav en vintermadplan. En af forberedelserne til vinteren bør omfatte en ændring af kosten, så den passer til sæsonen. Diætister anbefaler at vi indtager mere Omega-3, der blandt andet findes i fed fisk som laks, tun og ørred. Den slags mad vil hjælpe dig med at holde humøret oppe!

Planlæg en rejse til varmere himmelstrøg. Hvis solen ikke kommer til dig, så må du tage hen til den! Nytårsferien er en fantastisk mulighed for at rejse til lande, hvor der er mere varme og sol om vinteren.

Et aktivt socialt liv og socialt samvær er en god måde at bekæmpe symptomer på vinterdepression. Hold dig i kontakt med venner og bekendte og tving dig til at gå ud og møde dem!

En tyngdedyne eller et tyngdetæppe kan gøre dit humør bedre

Høj søvnkvalitet er af den allerstørste betydning for at skabe energi nok til at klare os i dagligdagen. Tyngdedyner er et relativt nyt værktøj til at forbedre søvnen og holde depression og angst væk, og dynerne er blevet populære hos moderne, stressede mennesker.

Tyngdedynen giver et blidt pres med en stor effekt, når den placeres over kroppen.Trykket skaber det, der kaldes “deep touch stimulation”, hvilket får hjernen til at producere neurotransmittere som serotonin og dopamin. Når det kombineres med beroligende melatonin, har disse naturlige stoffer en beroligende virkning på kroppen, hvilket hjælper med at afbalancere og berolige nervesystemet, og på den måde sikre en god søvn.

Tyngdedyner blev oprindeligt udviklet til at lindre angst hos personer med forskellige autisme-diagnoser. Men i de senere år er dynerne begyndt at blive brugt i større omfang til at lindre symptomer forårsaget af stress og angst, søvnløshed, søvngængeri, depression, smerte og rastløshed i benene. Forskningen viser, at tyngdedyner giver en følelse af tryghed og afslapning. Hvilken vægt skal dynen så have, for at få det bedste resultat? En tommelfingerregel er, at dynen skal veje omkring 10% af vores kropsvægt, og på NAP Lab har vi dyner, der vejer 5, 7, 9 og 11 kg.

Selvom din søvn om vinteren er længere end normalt, kan tyngdedynen gøre søvnen så rolig og sund som muligt, Det betyder, at vi kan vågne med større energi om morgenen.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.