Søvnmangel: Her er hvad der sker, når du ikke får nok søvn

Søvnmangel: Her er hvad der sker, når du ikke får nok søvn

Vores liv er blevet så travlt, at det virker almindeligt at stjæle en times søvn eller to for at afslutte nogle vigtige ting. Vi tror ikke, at der er noget galt med det, og at det ikke skader os. Men lægerne er uenige. Ved konstant at nægte dig selv fuld søvn risikerer du at få en masse helbredsmæssige problemer på grund af søvnmangel.

Hvorfor søvnmangel er så farligt

I løbet af søvnen arbejder immunsystemet på mange vitale, regenerative funktioner, som er vigtige for vores mentale og fysiske sundhed. Søvnmangel forhindrer immunsystemet i at udføre sine funktioner fuldt ud. Søvnmangel er især farligt for mennesker, der allerede har kroniske sygdomme.

Hvad er tegnene på søvnmangel?

De første tegn på kronisk søvnmangel er en ubehagelig følelse af træthed, irritation og koncentrationsbesvær. Derefter kan der komme problemer med at læse og tale, svært at tænke logisk, lav kropstemperatur og en voldsom appetitforøgelse. Hvis afsavnet fortsætter, udvikler symptomerne sig: Personen mister evnen til at finde rundt i lokalet, den visuelle opfattelse af objekter forvrænges, og der opstår apati og et ønske om at isolere sig.

Hvem er i fare for søvnmangel?

Det er ikke altid, at mangel på søvn medfører søvnmangel. Du skal være på vagt, hvis du er bekendt med disse problemer:

Angst. Bekymringer om relationer, arbejde eller familieanliggender kan overvælde nervesystemet.

Problemer med at falde i søvn. Du vender og drejer dig i sengen i lang tid, og grubler over, hvordan du hurtigt kan falde i søvn men det virker ikke? Enhver søvnforstyrrelse kan medføre mangel.

Kroniske sygdomme. En række sygdomme (problemer med immunsystemet, forhøjet blodtryk, sygdomme i led og rygsøjle) kan fremkalde søvnforstyrrelser.

Hvordan slipper du af med søvnmangel?

Det første du skal gøre, er at planlægge din søvn og hvile. Husk at 7-8 timers søvn er ikke et modefænomen eller en luksus. Det er tid, du investerer i dit eget helbred ogvelbefindende.

Hvis du ikke kan falde i søvn, så prøv de nemmeste løsninger: Aftengåtur, meditation, sov med en tyngdedyne. Hvis det ikke hjælper, kan du få en aftale hos en somnologist og vælge en behandling.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.